نمای مدرن ساختمان مسکونی
نمای مدرن ساختمان مسکونی

نمای مدرن ساختمان مسکونی چه ویژگی هایی دارد؟

نمای مدرن ساختمان مسکونی امروزه یکی از اصلی ترین و پرطرفدارین روش ها در زیباسازی چهره ی بیرونی ساختمان است. غیر از سبک مدرن، سبک های دیگری همچون سبک کلاسیک نمای رومی ساختمان، مورد توجه طراحان است. از طرفی نمای ساختمان یکی از ارکان اصلی و مهم ساختمان میباشد. این نمای ساختمان است که معرف ارزش، جذابیت، کاربرد ساختمان و..‌ است. استفاده از سبکی زیبا و در عین حال متناسب باکاربرد ساختمان، از نکات قابل توجه هنگام انتخاب سبک نمای ساختمان مسکونی میباشد. در این مقاله سعی شده از ویژگیها و مصالح قابل استفاده در پیاده سازی این سبک نمابررسی شود.

یک نمای مناسب علاوه براینکه باید دارای زیبایی و جذابیت باشد، در عین حال باید متناسب با آب و هوای منطقه نیز طراحی شود. نمای ساختمان، به منزله ی پوسته ی ساختمان بوده و باید از استحکام مناسبی برخوردار باشد. از طرفی هنگام انتخاب و طراحی نمای ساختمان، باید به ساختمان های اطراف نیز توجه نمود‌.

ویژگی نمای مدرن ساختمان مسکونی

  • باید گفته شود که سبک نمای مدرن، در مخالفت و ضد سبک های کلاسیک و پر زرق و برق طراحی شد. اصطلاح مدرن به تاحدودی به معنی عصر حاضر است. هنگامی که از نمای مدرن صحبت میکنیم، منظورمان استفاده از جدیدترین روش های طراحی نما است. ))اصل اساسی طراحی نمای مدرن ساختمان مسکونی عبارتند از: سادگی ، کارایی، ظرافت و نداشتن تزئینات میباشد.))

نظرات میس ون دروهه

شعار دیگر معماری مدرن از میس ون دروهه عبارت “کمتر بیشتر است” بوده است، که این مورد به این معناست که فرم ساختمان باید با حذف جزئیات غیر ضروری، سادگی و وضوح داشته باشد.همچنین مفهوم “حقیقت مواد” وجود داشت، که معتقد بود به جای پنهان کردن یا تغییر ظاهر طبیعی یک ماده، این موضوع باید در نمای مدرن قابل مشاهده باشد.

تفاوت نمای مدرن ساختمان مسکونی و نمای کلاسیک

نماهای کلاسیکی همچون نمای رومی بر اصل تجملات استوار است. برخلاف نماهای کلاسیک، نماهای مدرن باید ساده و دور از زرق و برق طراحی و اجرا شوند.نماهای مدرن براساس کارایی، عملکرد و حذف تزئینات با نگاه برمدرنترین اصول، طراحی میشوند.

در نماهای کلاسیک، اغلب برای پیاده سازی از سنگ استفاده میشود. برخلاف نمای کلاسیک، نماهای مدرن ساختمان مسکونی، از انواع متریال میتوان استفاده نمود. 

نمای مدرن ساختمان مسکونی

اصول طراحی نمای مدرن ساختمان مسکونی

1) استفاده از حداقل تزئینات

  • یک نشانه ی شاخص این سبک از نما، استفاده از تزئینات کم است.
  • در نمای مدرن گرایش بیشتر به سمت خطوط مینیمال میباشد.
  • در این سبک برخلاف نمای کلاسیک از سقف های یکدست و صاف استاده میشود.

2) رنگ

  • در سبک نمای مدرن ساختمان مسکونی، بیشتر از رنگ های خنثی استفاده میشود.
  • رنگ هایی مانند: کرمی، خاکستری و… رایج هستند.

3) انتخاب متریال

  • در نمای ساختمانی از متریال های مختلفی همچون سنگ، چوب، ابزار های پیش ساخته و… استفاده میشود.
ویژگی های نمای مدرن
  1. سادگی
  2. عدم استفاده از جزئیات پیچیده
  3. استفاده از خطوط افقی و عمودی
  4. ایجاد عمق و فضاسازی
نمای مدرن ساختمان مسکونی

انواع متریال در نمای مدرن 

در نمای مدرن ساختمان مسکونی از انواع متریال و مصالح ساختمانی میتوان استفاده نمود که در ادامه چند مورد از آنها را بیان میکنیم.

  • سنگ

در نماهای ساختمانی، در انواع سبک ها, سنگ پرکاربردترین متریال میباشد.بنابر شرایط آب و هوایی، کاربرد ساختمان و… از انواع سنگ ها مانند تراورتن میتوان استفاده نمود.

  • آجر

آجر میتواند به عنوان یک عایق حرارتی عمل نماید. همچنین آجر میتواند تداعی کننده سبک سنتی نیز باشد.

  • شیشه

استفاده از شیشه در سبک شدن نما کمک مینماید. شیشه‌ها دارای تنوع بالایی برای استفاده در نما هستند. از جمله شیشه‌های مورد استفاده در نما به شیشه‌های فریم لیس، کرتین وال، اسپایدر و دو پوسته می‌توان اشاره نمود. 

سادگی، حداقل تزئینات، ایجاد عمق و فضاسازی

تفاوت عمده ی نمای مدرن و کلاسیک، در سادگی و حذف تزئینات میباشد.

به این مقاله امتیاز دهید
5/5
سنگ تراورتن کرم ماکو
تراورتن
ettefagh

سنگ تراورتن کرم ماکو

kimia مارس 11, 2022 5:30 ب.ظ No Comments سنگ تراورتن کرم ماکو در این مقاله میخواهیم به بررسی یکی دیگر از سنگ های خانواده بزرگ

ادامه مطلب»
سنگ چینی سفید لایبید
چینی/کریستال
ettefagh

سنگ چینی سفید لایبید

kimia مارس 11, 2022 2:03 ب.ظ No Comments سنگ چینی سفید لایبید امروزه استفاده از سنگ در قسمت های مختلف پروژه های ساختمانی بسیار رواج

ادامه مطلب»