تفاوت سنگ مرمریت و سنگ چینی چیست؟

سنگ های مرمریت و چینی از بسیاری جهات، شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. سنگ های مرمریت و چینی برای افراد نابلد ممکن است مشکل بود و قابل تشخیص نباشد. این ویژگی ها باعث شده که همیشه مشتریان بخواهند بدانند پس تفاوت سنگ مرمریت و سنگ چینی در چیست؟

در بازار جهانی اصلا تفاوتی در نامگذاری این سنگ ها قائل نمیشوند. همه ی سنگ های چینی و مرمریت در یک گروه به نام سنگ های ماربل(Marble) قرار میگیرند. برخلاف بازار جهانی، در ایران گروه سنگ ماربل به سه دسته سنگ های مرمر، مرمریت و چینی تقسیم میشوند.

سنگ مرمریت و چینی چگونه تشکیل میشوند؟

مرمریت ها از خانواده سنگ های آهکی دگرگونی هستند. از ترکیبات تشکیل دهنده این سنگ میتوان به کربنات کلسیم، کلسیت، دولومیت و کریستال اشاره نمود. مرمریتها دارای تنوع طرح و رنگ بسیاری بوده و در انواع دکوراسیون مدرن و کلاسیک کاربرد دارد.
سنگ چینی یا به عبارت دیگر سنگ کریستال، در اثر افزایش فشار حرارتی ناشی از تزریق ماگمای داغ یا فشار بالا دچار تبلور دوباره شده اند و هنگامی که سرد شوند، سنگهای چینی تشکیل میشوند. این سنگ ها بلورین بوده و دارای دانه های ریز میباشند.
سنگ چینی خود به 3 دسته تقسیم میشوند که عبارتند از : چینی سفید، خاکستری و کریستالی.
 

در بازار تجاری، به سنگ های چینی، سنگ های سفید کله قندی گفته می شود.
تفاوت سنگ مرمریت و سنگ چینی

تفاوت ها

  • رنگ

سنگ های چینی خالص، سفید و بلورین است؛ اما در رنگ های دیگر مانند خاکستری روشن تا تیره، سبز، صورتی، قرمز، زرد و کرمی نیز یافت میشوند. مرمریتها نیز در انواع طیف رنگی شامل کرم استخوانی، سفید، مشکی، سبز، قرمز، قهوه ای، بژ، آبی و خاکستری موجود میباشند. علت اختلاف رنگ در این سنگ ها، وجود مقادیر مختلفی از کانی های گوناگون میباشد.

  • کاربردها

 

اولین تفاوت سنگ مرمریت و سنگ چینی از نظر کاربرد، در مقاومت آنها است. سنگ های چینی به دلیل مقاومت بالا و جذب آب پائین، در تمامی قسمت های ساختمان، اعم از نمای ساختمان، سرویس بهداشتی و… کاربرد دارند. از بهترین انتخاب ها برای سنگ نما در مناطق گرمسیر، چینی کریستال هستند. این سنگ ها با رنگ روشنی که دارند به زیبایی ساختمان کمک نموده و گرمای کمتری به ساختمان جذب میشود. همچنین استفاده از این سنگ با کاربرد های دیگری همچون سنگ محوطه ساختمان نیز کاربرد دارد.

 

از دیگر کاربرد های سنگ چینی میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
  • سرویس های بهداشتی، حمام های مستر 
  • طراحی داخلی فضاهای مسکونی و…
  • استفاده در طراحی آشپزخانه ها
  • سنگ پله و راه پله
  • دیوار شومینه و پشت تلویزیون

برخلاف سنگهای چینی، مرمریت ها اصلا برای استفاده به عنوان سنگ نما ساختمان مناسب نیستند. توصیه میشود از سنگ های مرمریت در فضاهای داخلی ساختمان بیشتر استفاده شود. به دلیل این که مرمریت از گروه سنگ های آهکی است، کمتر در معرض رطوبت قرار بگیرد. نکته ی دیگر این است که برای ماندگاری بیشتر سنگ، درهنگام شست و شو از مواد اسیدی استفاده نشود.

کاربرد های مرمریت ها عبارتند از :
  •  کف پوش و پله های داخلی ساختمان
  • به صورت سنگ اسلب برای تزیین دیوار و کف
  • کابینت و کانتر آشپزخانه
  • لابی هتل ها و ساختمان های لوکس
  • دکوراسیون های مدرن و کلاسیک

 

انواع سنگ مرمریت و سنگ چینی

سنگ های چینی و مرمریت براساس رنگبندی و معادنی که استخراج میشوند، دارای  انواع مختلفی هستند که در جدول زیر برخی از آنها آورده شده است.

سنگ چینی ( کریستال)
سنگ مرمریت
چینی ابری بروجرد
مرمریت لاشتر
چینی نیریز
مرمریت دهبید
چینی ازنا
مرمریت پاندا وایت

از شاخص ترین تفاوت این دو سنگ میتوان به تنوع رنگی بسیار بالای سنگ های مرمریت اشاره نمود.

سنگ چینی بسیار مناسب برای استفاده در فضای بیرونی ساختمان و  نما میباشد.

به این مقاله امتیاز دهید
5/5
سنگ تراورتن کرم ماکو
تراورتن
ettefagh

سنگ تراورتن کرم ماکو

kimia مارس 11, 2022 5:30 ب.ظ No Comments سنگ تراورتن کرم ماکو در این مقاله میخواهیم به بررسی یکی دیگر از سنگ های خانواده بزرگ

ادامه مطلب»
سنگ چینی سفید لایبید
چینی/کریستال
ettefagh

سنگ چینی سفید لایبید

kimia مارس 11, 2022 2:03 ب.ظ No Comments سنگ چینی سفید لایبید امروزه استفاده از سنگ در قسمت های مختلف پروژه های ساختمانی بسیار رواج

ادامه مطلب»