سنگ تراورتن

سنگ تراورتن ساختمانی

سنگ تراورتن ساختمانی نوعی سنگ رسوبی آهکی میباشد.این سنگ هنگام رسوب گذاری آب های چشمه های آبگرم و غارها تشکیل میشود. تراورتن از لحاظ ظاهری دارای بافتی متخلخل است و روی سطح آن دارای حفره میباشد.

سنگهای تراورتن دارای تنوع رنگی بالایی هستند که این تنوع رنگی به دلیل مقادیر مختلف ترکیبات شیمیایی در ساختار این دسته از سنگ هاست. اکثر این سنگ ها  دارای رنگ روشن که اغلب سفید، کرم و خاکستری و یا رنگی بدلیل حضور اکسیدهای آهن و منیزیم (قهوه ای، زرد و قرمز) و کربن (متمایل به آبی، خاکستری و سیاه) هستند.


 

 
از عوامل تاثیر گزار بر روی شکل گیری رنگ و طرح سنگ تراورتن ترکیبات موجود در آن همچون آهن، کلسیم و دیگر ناخالصی ها می باشد و هرچه عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود. 

ویژگی سنگ تراورتن ساختمانی

معادن تراورتن ایران

میزان گرما و ارتفاع منطقه نیز بر کیفیت تراورتن تأثیر می‌گذارد. در ایران معادن تراوتن بزرگی وجود دارند که از آنها می توان معدن تراورتن آق دره ، معادن تراورتن زنجان ، تکاب ، اردبیل و مرکزی را نام برد.


 

سنگ های تراورتن چه ویژگی هایی دارند؟

  • اکثر سنگ‌های تراورتن، مقاومت سایشی پایینی دارند؛ بنابراین به راحتی میتوان این سنگ ها را فرآوری نمود؛ اما در مقابل مقاومت فشاری مناسبی دارند.

 

در مقایسه با سایر سنگ ها از لحاظ مقاومتی، مقاومت سنگ تراورتن نسبت به مرمر بیشتر و ازمقاومت گرانیت ها کمتر است.

  • تراورتن ها به علت تخلخلی که دارند، عایق بسیار خوب صوت و حرارت هستند. همین حفره های موجود روی این سنگ باعث شده است که در برابر آتش و آتش سوزی نیز مقاومت بسیار بالایی داشته باشند.
  •  سنگ های تراورتن به دو صورت موج دار و بی موج برش داده میشوند.
  • از دیگر ویژگی های بسیار خوب تراورتن، چسبندگی بسیار خوب با ملات است. این ویژگی هم ناشی از حفره های روی سنگ بوده و باعث میشود ملات را در خود جای دهد. همین عامل باعث میشود که در نمای ساختمان به خوبی مقاومت خود را حفظ کرده و باعث جداشدن و سقوط سنگ از نما نشود.
  • سنگ تراورتن ساختمانی قابلیت ساب پذیری بالایی نیز دارد و همین عامل سبب درخشندگی این سنگ ها میشود.
  • یک عیب عمده ی تراورتن، جذب آب بسیار بالای آن است، که در اینجا هم راه حل داریم.  مواد پوششی و به اصطلاح رزین در زمان فرآوری و پولیش سنگ، باعث کمتر شدن جذب آب سنگ شده و از تأثیرات آن این است که سنگ دیر تر کثیف می‌شود و کمتر در معرض هوازدگی قرار می‌گیرد؛ بنابراین کیفیت ساب و رزین در ماندگاری و زیبایی تراورتن برای دراز مدت قابل توجه و مهم است. 

 
برخی از معادن سنگ تراورتن ایران
  •  ابیانه
  •  عباس آباد
  •   تکاب
  •   آتشکوه

مهمترین ویژگی های آن عبارتند از:

جذب آب پائین، مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر مواد شوینده

تراورتن، کوارتزیت، گرانیت

به این مقاله امتیاز دهید
5/5
سنگ تراورتن کرم ماکو
تراورتن
ettefagh

سنگ تراورتن کرم ماکو

kimia مارس 11, 2022 5:30 ب.ظ No Comments سنگ تراورتن کرم ماکو در این مقاله میخواهیم به بررسی یکی دیگر از سنگ های خانواده بزرگ

ادامه مطلب»
سنگ چینی سفید لایبید
چینی/کریستال
ettefagh

سنگ چینی سفید لایبید

kimia مارس 11, 2022 2:03 ب.ظ No Comments سنگ چینی سفید لایبید امروزه استفاده از سنگ در قسمت های مختلف پروژه های ساختمانی بسیار رواج

ادامه مطلب»

سنگ تراورتن چیست؟

نویسنده : امیر امیری

آخرین مقالات