تراورتن

مقایسه سنگ تراورتن و گرانیت

تراورتن یا گرانیت؟مسئله ما دقیقا مقایسه ی این دو سنگ در این مقاله است.

سنگ تراورتن و گرانیت سنگ های زیبایی برای استفاده درقسمت های مختلف پروژه های ساختمانی هستند و هر کدام مزایای و معایبی دارند که در ادامه این مطلب بررسی می کنیم.

سنگ ها یکی از انواع مصالح ساختمانی هستند که در بخش های مختلف ساختمان کاربرد دارند.

گرانیت و تراورتن دوتا از چندین نوع سنگ ساختمانی هستند،که در رنگ بندی و اندازه های مختلفی با خصوصیات متفاوت که دارند در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند.

همه سنگ های ساختمانی با توجه به شرایط تشکیل شدن دارای ویژگی های متفاوت نسبت به هم می باشند.

در ادامه به بررسی ویژگی های این دو سنگ زیبا میپردازیم.

تراورتن

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن (Travertine) یکی دیگر از سنگ های ساختمانی که در طبیعت یافت می شود، مانند: سنگ مرمر، گرانیت و… .

 حتما این را به خاطر داشته باشید که هر چه رنگ آن، روشن تر و سفید باشد مرغوبیت بهتری دارد.


 
بافت تراورتن ها، آهكي ســخت و متخلخل هســتند؛ كه از کربنات کلسیم ( CaCO3 ) تشکیل شده اند.

  • این سنگ ها حاصل رســوب گذارى، به ويژه رسوب های ناشی از آب های چشــمه هاى آبگــرم و يا رودخانه ها هستند.سنگ تراورتن اغلب به علت وجود تركيبات آهن يــا برخى نا خالصى هاى ديگــر به رنگهاى متفاوت ، زيبا و بافت نوارى شكل ديده مي شوند.
  • خانواده سنگ تراورتن دارای ساختاری لایه لایه است که لایه ها به شکلی خطی و افقی روی هم قرار می گیرند.این سنگ همچنین دارای مقاومت بالا و عمر طولانی میباشد.
  • سنگ تراورتن در رنگ کرم، لیمویی، قرمز، زرد، خاکستری، گردویی و سفید دیده می شود و به شکل کاملا اتفاقی دارای رگه و یا بدون رگه هستند.

 

برخی از این تراورتن ها عبارتند از:

مرغوبترین تراورتن از بین همه ی انواع این سنگ، تراورتن عباس آباد است.


 

کاربرد تراورتن

سنگ های تراورتن به صورت پر شده در قسمت هایی از ساختمان استفاده می شوند که کمتر در معرض رطوبت و آب باشند. به صورت کلی بهتر است از این سنگ در آشپزخانه، حمام، توالت و دستشویی استفاده نشود. استفاده از این سنگ در بقیه مکان ها مشکلی ندارد. در بیشتر موارد از سنگ تراورتن در نمای داخلی و بیرون ساختمان و برای سنگ فرش کردن کف هم استفاده میشود.

موارد استفاده  سنگ تراورتن به دلیل داشتن مقاومت مناسب، برش پذیری و صیقل پذیری ایده آل، زیبایی ظاهری، وجود تخلخل جهت چسبیدن کامل به ملات، در بین سنگ های ساختمانی بيشتر است .

سنگ تراورتن در فضاهای خارجی، نما ، محوطه و حتی مصنوعات سنگی تراورتن است . تراورتن به علت ویژگی خاصی که دارد؛ بهترین گزینه برای کارهای ابزاری است به همین دلیل امروزه اکثر مصنوعات سنگی از میز و نیمکت گرفته تا مجسمه‌های سنگی از این سنگ ساخته میشوند.

همچنین تراورتن به عنوان کفپوش نیز مناسب است.چون که سطح آن می‌تواند زبر شود تا از سرخوردن جلوگیری نماید. این سنگ  مقاومت لازم را برای فضاهایی که نیاز به مقاومت سایشی بالا دارند فراهم میکند.

کاربرد سنگ تراورتن در جدول کشی هم کاملاً فنی، مقرون ‌به ‌صرفه و راهگشاست. به‌خصوص در بخش‌هایی مثل جنوب ایران که کمتر در معرض آب های کثیف قرار دارد.

مزایا

  • سطح تراورتن خنک می ماند و بهترین گزینه برای استفاده در پاسیو ها و کناره های استخر در مناطق گرم سیر می باشد.
  • بیشتر رنگ های سنگ تراورتن مقرون به صرفه و قیمت مناسب اند.
  • سنگ تراورتن دارای بافتی متخلخل بوده و به طور طبیعی در برابر لغزش مقاوم است.
  • این سنگ با خاصیت ساب پذیری بالا و وزن کم، برای استفاده در نمای ساختمان بسیار مناسب است.

رنگ سنگ های تراورتن ثابت بوده و کم رنگ نمی شوند.

سنگ گرانیت

 

گونه ای از سنگ آذرین درونی، سنگ خارا یا همان سنگ گرانیت (Granite) نام دارد که دارای دانه های متوسط تا درشت بوده است. سنگ گرانیت از کوارتز و فلدسپات ، میکا و پاره ای کانی های دیگر تشکیل شده است. سنگ گرانیت از سرد شدن توده های مذاب که ماگما نام دارد شکل گرفته است.

گرانیت ساختار بلوکی، توده ای و قلوه ای دارد. شاخص ترین بافت این سنگ، بافت گرانولار است که به شکل دانه های ریز تا دانه های درشت مشاهده می شود، به علاوه بافت آپلیتی هم دارند. بافت پلگماتیتی، بافتی در سنگ های آذرین درونی به ویژه گرانیت ها است که در آن دانه های تشکیل دهنده سنگ بزرگ هستند مانند گرنیت همدان.

سنگ گرانیت با وزن مخصوص ٢٧۵۶ کیلوگرم بر متر مکعب یکی از سخت ترین و مقاوم ترین سنگ ها می باشد.


 

کاربرد سنگ گرانیت

گروه سنگ های گرانیت نسبت به سنگ تراورتن  مقاوم تر و از استحکام بالاتری برخوردار بوده؛ به همین دلیل بیشتر برای استفاده در مکان های پر تردد مانند سنگفرش ساختمان های اداری و تجاری و ایستگاه های مترو، مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین استفاده از گرانیت برای فضاهای داخلی مانند کانتر های آشپزخانه  و پله های ساختمان رواج دارد.

برای نمای ساختمان ها نیز گرانیت میتواند انتخاب مناسبی باشد ولی باید در نظر داشت که از اسکوپ کردن سنگ غافل نشد.

مزایای گرانیت

بهترین نمای سنگ گرانیت حالت صیقلی آن است که زیبایی رنگ و انعکاس کریستال های آن را نمایش می دهد . از گرانیت به سبب ظرافت و درخشندگی خاصی که ایجاد می کند اغلب برای کفپوش و قاب های دیواری استفاده می شود.

در ایران معادن بسیاری وجود دارد که سنگ های گرانیت با رنگ های مختلف از آنها استخراج می شوند.

گرانیت یکی از محبوب ترین و عمومی ترین مصالح ساختمانی است و هزاران سال است که از این سنگ در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود.

بیشتر گرانیت ها سخت هستند و به این ترتیب جزء مصالح بادوام ساختمانی قرار می گیرند. در برابر نفوذ آب و اثر ضربه مقاوم هستند و محیط های صنعتی را به خوبی تحمل می نمایند.


 

معادن سنگ گرانیت کشور ایران

کشور ایران نیز دارای معادن گرانیت های متنوعی است که از محبوب ترین آن ها میتوان از گرانیت مروارید مشهد ، گرانیت نهبندان، گرانیت سبز کاهویی بیرجند، گرانیت سبز جنگلی بیرجند، گرانیت خرم دره، گرانیت فیروزه ای، گرانیت گل پنبه ای همدان را نام برد.

گرانیت ها بیشتر در کشور های آسیای میانه مانند هند، چین و ویتنام استخراج و خریداری میشود. البته لازم به ذکر است که کشور برزیل نیز در عرضه گرانیت های زیبا و خاص در بازار به طور قدرتمندی خود نمایی میکند و تقریبا زیباترین گرانیت ها به این کشور تعلق دارند.

مقایسه سنگ تراورتن و گرانیت

  • اولین تفاوتی که بین این دو سنگ به چشم میخورد، قیمت آنها است. گرانیت ها نسبت به خانواده تراورتن از قیمت بالاتری برخوردارند.
  • تراورتن ها دارای تخلخل و حفره هستند ولی گرانیت ها بافتی یکدست دارند.
  • به دلیل حفره های موجود روی سنگ های تراورتن، آنها وزن سبک تری دارند اما گرانیت اینگونه نیست.
  • در بحث برش سنگ تراورتن نسبت به گرانیت راحت تر برش داده میشود.
  • خانواده ی سنگ های تراورتن در برابر سرما ،گرما، اشعه UVنور خورشید و رطوبت ، نسبت به سایر انواع سنگها مقاومت خوبی دارند. البته اکثر گرانیت ها نیز این خصوصیات را دارند، اما بعضا رطوبت هوا ممکن است موجب اکسید شدن کانی های آهن موجود در سنگ شده و باعث نازیبا شدن ظاهر سنگ شود.
  • همچنین در برخی از گرانیت های تیره، نور خورشید باعث می شود رنگ طبیعی سنگ تغییر کند.

سنگی آهکی و با تخلخل است.

سنگ های گرانیت تیره پس مدتی مقابل آفتاب ممکن است دچار رنگ پریدگی شوند.

 

به این مقاله امتیاز دهید
5/5
سنگ تراورتن کرم ماکو
تراورتن
ettefagh

سنگ تراورتن کرم ماکو

kimia مارس 11, 2022 5:30 ب.ظ No Comments سنگ تراورتن کرم ماکو در این مقاله میخواهیم به بررسی یکی دیگر از سنگ های خانواده بزرگ

ادامه مطلب»
سنگ چینی سفید لایبید
چینی/کریستال
ettefagh

سنگ چینی سفید لایبید

kimia مارس 11, 2022 2:03 ب.ظ No Comments سنگ چینی سفید لایبید امروزه استفاده از سنگ در قسمت های مختلف پروژه های ساختمانی بسیار رواج

ادامه مطلب»