سنگ نما

سنگ نما ساختمان چه ویژگی دارد؟

در این مقاله ابتدا به ویژگی های سنگ نما ساختمان اشاره میکنیم و سپس چند سنگ نمای مناسب معرفی میکنیم.

در نگاه اول ، پس از مشاهده هر بنایی، اولین چیزی که به چشم میخورد، نمای ساختمان است. از طرفی نمای ساختمان بخش غیرقابل انکار آن است؛ بنابر این انتخاب سنگ نما مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 همچنین امروزه با گسترش ساختمان سازی و پروژه های ساختمانی، اهمیت استفاده از سنگ در بخش های مختلف ساختمان بیشتر شده است.

با این صحبت هایی که انجام شد، پس باید در انتخاب سنگ مناسب برای ساختمان، به ویژه سنگ نما دقت زیادی داشته باشیم.

در هنگام انتخاب سنگ برای فضاهای بیرون از ساختمان، باید به شرایط مختلف آب وهوایی دقت کنیم، چون در بحث انتخاب سنگ محوطه و سنگ نما، شرایط آب و هوایی اهمیت ویژه ای پیدا میکند.


 

ویژگی های سنگ مناسب نما

در ادامه به چند مورد از مهمترین ویژگی های سنگ نما اشاره میکنیم.

  • سنگ نما، باید سالم و فاقد ترک خوردگی باشد.
  • از دیگر ویژگی سنگ نما، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف است.
  • سنگی مناسب نما ساختمان است که در برابر نور خورشید مقاومت داشته و دچار رنگ پریدگی نشود.
  • در منطق مرطوب، سنگ نما باید دربرابر باران های اسیدی نیز استقامت بالایی داشته باشند.

انواع سنگ نما

  • اولین نکته ای که برای سنگ مناسب راه پله به ذهن، جذب آب کم است. جذب آب پائین سنگ، به این دلیل اهمیت دارد که آلودگی مایعات را به سنگ جذب نکند. همچنین جذب آب ممکن است سبب حل شدن املاح سنگ شده و بصورت شوره باقی میماند.
  • بسیار رایج است که برای تمیز کردن سنگ راه پله ساختمان، از مواد شوینده به خصوص مواد شوینده اسیدی استفاده نمایند.بنابراین باید سعی شود که ترجیحا از سنگ های آهکی برای راه پله ساختمان استفاده نشود. بطور کلی باید سنگی انتخاب کنیم که مقاومت بالایی در برابر مواد قلیایی و اسیدی داشته باشند.
  • سومین پارامتر در انتخاب سنگ راه پله ساختمان، زیبایی سنگ است.برای راه پله باید سنگی انتخاب شود که در اثر رفت و آمد و فرسایش، حالت جلا و درخشندگی خود را از دست ندهد.
سنگ راه پله ساختمان

کدام سنگ مناسب راه پله ساختمان است؟

در نمای ساختمان از سنگ های مختلفی همچون تراورتن، سنداستون، گرانیت و سنگ چینی استفاده میشود که در ادامه به بیان ویژگی های برخی از آنها میپردازیم.

 

1) تراورتن

سنگ های تراورتن از خانواده ی سنگ های رسوبی آهکی هستند؛ که از رسوب گذاری آب های چشمه های آبگرم تشکیل میشوند. به دلیل فرآیند رسوبگذاری، این سنگ ها دارای تخلخل هستند. به دلیل داشتن تخلخل، این سنگ ها سبک تر هستند و از این نظر امتیاز ویژه ای برای استفاده به عنوان سنگ نما محسوب میشود. همین عامل باعث شده این سنگ استفاده بیشتری به عنوان سنگ نما و در کل در ساختمان سازی، داشته باشد.

  • باید توجه داشت که استفاده از سنگ تراورتن در مناطق سردسیربه ویژه هنگام بارندگی و انجماد آب، مناسب نیست؛ چون این سنگ به دلیل تخلخلی که دارد آب در آن نفوذ کرده و در هنگام سرما اگر دچار یخ زدگی شود، سنگ خرد خواهد شد.
  • برای استفاده از تراورتن در فضاهای بیرونی ساختمان، آن را با کیفیت بالا فرآوری(رزین و اپوکسی) کرد.
  • از مزیت های این سنگ ها میتوان به تنوع رنگی، ساب پذیری بالا و چسبندگی خوب با ملات اشاره کرد.

سنگ های تراورتن انواع و رنگ بندی مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • همچنین سنگ تراورتن ابیانه : رنگی بین کرم تا سفید دارد.
  • و….

2) گرانیت

 سنگ گرانیت از خانواده ی سنگ های آذرین است. مزیت مهم و اصلی این دسته از سنگ ها مقاومت بالای آنها وعدم جذب آلودگی است.

از معایب این سنگ میتوان به وزن بالا و جذب آب کم این سنگ است. این معایب باعث شده که با ملات چسبندگی مناسبی نداشته باشند و در صورت انتخاب به عنوان سنگ نما، باید به صورت اسکوپ استفاده شود. نکته قابل توجه این است که گرانیت های گل پنبه ای از گرانیت های قرمز، سبز و مشکی ارزانتر هستند.

3) سنگ چینی

امروزه این سنگ ها با فرآوری فورمچ و بوک مچ در نمای ساختمان های مدرن جایگاه ویژه ای دارند. از ویژگی های این سنگ میتوان به جذب آب کم، چسبندگی خوب با ملات و مقاومت بالای آنها اشاره کرد. از گرانترین انواع سنگ های چینی میتوان به سنگ چینی سیلور و سفید اشاره کرد.بری دیگر از سنگ های چینی عبارتند از : چینی نیریز، چینی ازنا و ….

سالم و فاقد ترک، مقاوم در برابر شرایط جوی، مقاوم در برابر نورخورشید و….

به این مقاله امتیاز دهید
5/5
سنگ تراورتن کرم ماکو
تراورتن
ettefagh

سنگ تراورتن کرم ماکو

kimia مارس 11, 2022 5:30 ب.ظ No Comments سنگ تراورتن کرم ماکو در این مقاله میخواهیم به بررسی یکی دیگر از سنگ های خانواده بزرگ

ادامه مطلب»
سنگ چینی سفید لایبید
چینی/کریستال
ettefagh

سنگ چینی سفید لایبید

kimia مارس 11, 2022 2:03 ب.ظ No Comments سنگ چینی سفید لایبید امروزه استفاده از سنگ در قسمت های مختلف پروژه های ساختمانی بسیار رواج

ادامه مطلب»